Eurovizijos dainų konkursas jau netrukus, ir kaip kiekvienais metais, fanų forumuose, lažybų punktuose ir socialinėje žiniasklaidoje vėl verda karšta diskusija. Spekuliuojama, lyginama, analizuojama – kartais profesionaliai, dažnai aistringai ir visada žinant, kad šiame konkurse viskas įmanoma. Tarp favoritų blizgių pasirodymų, teatrališkų baladžių ir privalomos kičo dozės šįkart įsiterpė kūrinys, kuris viską daro šiek tiek kitaip: „Tavo akys“ grupės ‚Katarsis‘.
Tai, kad „Katarsis“ su šia daina iškovojo bilietą į Bazelį, yra ne tik pagarbos vertas pasiekimas nacionaliniame atrankiniame etape. Tai signalas, kad emocijos gali veikti ir be patetikos. Kad daina nebūtinai turi būti garsiai skambanti, kad būtų išgirsta. Ir kad autentiškumas kartais yra svarbesnis už strategiją. Grupė lieka ištikima sau ir nesileidžia paveikti – ar tai bus privalumas tarptautiniame konkurse, dar neaišku.
Vienintelis dalykas yra aiškus: „Tavo akys“ yra kūrinys, kuris išsiskiria tuo, kad to net nesistengia. Bet kokios tikrosios galimybės? Žvilgsnis į grupę, dainą, sceną, aplinką ir konkursą gali duoti užuominų, kiek toli šis tylus, įsimintinas kūrinys gali nueiti.
„Katarsis“ ir jų muzikinis stilius – grupė, kuri mieliau lieka savimi, nei stengiasi įtikti visiems.
„Katarsis“ buvo įkurta 2020 m. Vilniuje ir nuo tada tapo neatsiejama Lietuvos indie scenos dalimi. Jų muzika svyruoja tarp alternatyvaus roko ir post-punk, o dainų tekstai yra gilūs ir ne tik paviršutiniški. Centre – Lukas Radzevičius, vokalistas, gitaristas ir kūrybinis impulsų šaltinis. Kartu su Alanu Brasu, Emilija Kandratavičiūtė ir Jokūbu Andriuliu jis sudaro kvartetą, kuris atrodo ne tik puikiai suderintas, bet ir kaip muzikinis vienetas, tiksliai žinantis, ko nori.
Iki šiol „Katarsis“ buvo galima pamatyti daugiausia mažesniuose klubuose ir festivaliuose Baltijos šalyse. Dainų konkursas ‚Eurovizija‘ – tai didelis šuolis. Anksčiau mažai žinomas kolektyvas staiga atsiduria tarptautinėje arenoje ir tai daro su nepaprasta natūralumu.
Favoritų reitinguose „Katarsis“ stabiliai laikosi viduryje, tačiau tendencija yra auganti. Tarptautiniame palyginime Lietuva šiuo metu užima 17 vietą pagal populiarią Eurovizija lažybos reitingą, tai nėra aukščiausia vieta, bet ir nėra priežastis nusiminti. Atrodo, kad aplink „Tavo akys“ susiformavo nedidelis lažybų ratas dėl ypatingo kūrinio – dainos, kuri galbūt įsimena tik antrą kartą klausant, bet tada dar labiau įstrigo.
Favoritai laimėti bendrą pergalę šiuo metu yra iš kitų Europos kampelių. Švedija, kaip ir buvo galima tikėtis, išlieka aukštai vertinama, Prancūzija yra giriamoji už vizualinį pristatymą, o Suomija siunčia modernią elektropop dainą, kuri jau pasiekė topų lenteles. Lietuva, kita vertus, lieka nepastebima, bet būtent tai suteikia „Katarsis“ tam tikrą strateginę laisvę. Kas nepradeda kaip favoritas, gali staiga tapti vakaro staigmena.
„Tavo akys“ – daina, kuri nesikiša, bet įsimena
Daina prasideda nedrąsiai, beveik tarsi bandydama. Švelnūs gitaros akordai, santūrus balsas, niekas nesiveržia į priekį, niekas nesistengia iš karto įtikinti. Tačiau būtent šis atsargus pasakojimas su kiekvienu taktu sukuria savitą trauką. „Tavo akys“ pasakoja apie vidinę tuštumą ir tylų skausmą – tai ne opera, ne drama, o mirguliuojantis prisiminimas minorine tonacija.
Pritariama atveria, suteikia daugiau apimties, palieka erdvės emocijoms. Daina visada išlieka aiškiai struktūrizuota ir be aplinkkelio eina tiesiai prie esmės. 2 minutės ir 52 sekundės visiškai pakanka pasakyti tai, kas turi būti pasakyta. Nė vieno perteklinio garso, jokio efekto dėl efekto. Vietoj to – nuoširdi gitara pop su širdimi ir turiniu.
Nuo Kauno iki Bazelio – kaip „Katarsis“ laimėjo bilietą į EBU
Lietuvos atranka „Eurovizija.LT“ jau seniai yra daugiau nei tik privalomas punktas EBU kalendoriuje. Šis formatas reguliariai pristato stiprius dalyvius, kurie dažnai yra kur kas žavingesni nei kai kurie kitų šalių konkurentai. Šiais metais nebuvo kitaip. „Katarsis“ nugalėjo daugiau nei 40 dalyvių – ne fejerverkais, o savo pozicija.
Finalo vakarą Kaune už grupę balsavo beveik 16 000 žiūrovų. Tai sudarė 47 procentus visų atiduotų televizijos balsų. Rezultatas nustebino ir todėl, kad daina nebuvo skirta masinei auditorijai. Žiuri taip pat buvo teigiamai nusiteikusi, tačiau didžiausias impulsas aiškiai buvo iš publikos. Atrodė, tarsi šalis įsimylėjo šią tylią, galingą dainą ir staiga iš autsaiderio padarė vilties nešėją.
Reakcijos tarp pagarbos ir išankstinių pagyrimų
Tarptautiniu mastu „Tavo akys“ ilgai neliko nepastebėta. ESC gerbėjų tarpe daina buvo anksti pripažinta viena įdomiausių Baltijos šalių dainų. Wiwibloggs balsavime Katarsis surinko daugiau nei 41 procentą balsų ir aiškiai aplenkė Estijos ir Latvijos dainas.
Diskusijų forumuose ir komentarų skiltyse taip pat plinta atsargus optimizmas. Daugelis giria kinematografinę nuotaiką, drąsų atsisakymą anglų kalbos ir nuoseklų kūrinio ramybę. Kiti abejoja, ar tokia daina gali konkuruoti su šou pasirodymais ir galingomis baladėmis. Nuomonės skiriasi – ir būtent tai daro viską įdomu.
Didžiausias Lietuvos pasiekimas EES buvo prieš beveik du dešimtmečius. 2006 m. LT United su ironine daina užėmė šeštąją vietą, o nuo tada buvo pakilimų ir nuosmukių, kartais šalis pateko į finalą, kartais iškrito pusfinalyje. Lietuvos dainos dažnai rodo drąsą būti savimi – taip ir šiais metais. „Katarsis“ neseka mados tendencijomis, o lieka ištikima sau.
Praėjusiais metais nugalėjo Šveicarija, o Lietuva užėmė 14 vietą. Konkurse, kuris tampa vis profesionaliau ir nuspėjamas, tikrasis grupės momentas gali staiga turėti didesnį poveikį nei šimtas populiarių populiarių formulių. Lietuva neturi ką prarasti – ir galbūt būtent todėl turi daugiau laimėti, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio.
Šviesa, erdvė ir buvimas – scena netampa dėmesio atitraukimu
Pirmieji įspūdžiai iš repeticijų Bazelyje patvirtina tai, ką jau užsiminė daina. Nėra pompastikos, šokėjų, sudėtingos choreografijos. Vietoj to – aiškios linijos, mėlynos spalvos, ramus kameros darbas. Scena palieka vietos dainai, o ne pašaliniams garsams. Grupė veikia susikaupusi, Lukas Radzevičius stovi centre, nesistengdamas save išryškinti. Toks minimalizmas gali būti rizika – arba privalumas. Jei daina veikia, nes yra nuoširdi, nereikia dūmų ir veidrodžių triukų. Viskas priklauso nuo pasirodymo. Jei jis pavyks, „Tavo akys“ gali tapti vienu iš tylių vakaro nugalėtojų.
O koks yra sėkmės tikimybė? – abiem kojomis ant žemės ir viena – duryse
Yra dainų, kurios parašytos laimėti. Ir yra dainų, kurios tarsi tarp kitko pasakoja kažką, kas įstrigo. „Katarsis“ aiškiai pateikia pastarąjį variantą. Finalas atrodo pasiekiamas, sąlygos yra: stipri daina, patikima grupė ir išsiskiriantis pasirodymas. Tai, kad Lietuva Eurovizijos lažybose neatsiranda tarp dešimties geriausių, nieko nereiškia – dažnai būtent tokios dainos finalo vakarą staiga įgauna pagreitį.
„Tavo akys“ nebus visuotinai pripažintas hitas. Jis nepatiks visiems. Bet to ir nereikia. Galbūt užteks, kad jis palies keletą svarbių širdžių. Tada tai būtų ne tik Lietuvos sėkmė, bet ir įrodymas, kad jausmai kartais vis dėlto laimi. Net ir Eurovizijos dainų konkurse.